Kunstenaars

Yvonne Hiddinga

Yvonne Hiddinga

 

Yvonne maakt tekeningen, schilderijen en

gebruiksvoorwerpen die intuïtief al tekenend

of schilderend ontstaan. Zij is in staat om

sfeervolle achtergronden te creëren waar ze

op een kleurrijke en fantasievolle manier ge-

heimzinnige wezens plaats die mens- of dier-

achtig zijn, soms zijn het ook abstracte vormen.

Zij creëert haar eigen wereld die een directe

weerspiegeling is van wat haar op dat moment

fascineert.

Yvonne werkt vaak haar schilderijen verder af

met kraaltjes en delen van sieraden. Zij is leer-

gierig en wil graag meer weten over de menselijke

anatomie, van perspectieftekenenen van de ver-

schillende  schildertechnieken.

LARISSA VAN GOOIJEN

Larissa van Gooijen met "Casa di Larissa"
Larissa van Gooijen met "Casa di Larissa"

 

 

Larissa van Gooijen werkte enige jaren in het wijkcentrum De Malbak in Blaricum waar FrontaalKunst al meer dan 20 jaar een cursus Beeldende Vorming biedt.

Larissa is voortdurend met een persoonlijk onderzoek bezig. Zij heeft zich reeds ontwikkeld tot een kunstenaar die fantastische mozaïeken maakt.

Momenteel verdiept Larissa zich in tekenen Zij maakt studies op het gebied van stillevens, perspectief tekenen en de menselijke anatomie. Zij wil hier alles over weten.

Met de meest uitenlopende beeldende midddelen maakt zij tientallen snelle schetsen die ze bij uitondering verder uitwerkt.

 

 

MEREL ÖFNER

Merel Öfner
Merel Öfner

 

Merel is een vrolijke jonge meid die naast haar drukke baan in de horeca twee dagen op het atelier werkt. Merel werkt gestructureerd. Zij begint haar werkdag met het zorgvuldig bijvullen van haar palet. Alle kleuren moeten aanwezig zijn anders kan ze niet komen tot een verantwoorde kleurkeuze. Rondom het schilderij moeten doekjes liggen om de te natte verf weg te nemen.

Merel begint haar schilderij met het aanbrengen van een aantal grote doorlopende lijnen. Die geven vakken aan die of een aaneengesloten kleur krijgen of worden verdeelt in een groot aantal kleine vakjes die elk een andere kleur krijgen.

MARION RUITENBEEK

Marion Ruitenbeek
Marion Ruitenbeek

Marion pakt potlood of penseel en in een oogwenk staat de opzet voor een nieuw schilderij op het doek. Het thema van die dag kan een dier, een mens, ‘n huis of een boom zijn, in elk geval een onderwerp dat haar op dat moment boeit. Het idee hoeft dan alleen nog maar verder uitgewerkt te worden. Marion gebruikt vooral potlood, krijt en acrylverf en de meest verschillende gereedschappen, het kunnen rollers, pencelen, sponsen of stempels zijn.

Marion is een kunstzinnig, blij en energiek mens. Haar kleurige kunst werkt direct tot je gevoel.

Marion maakt ook werkstukken van keramiek. Ze maakt beelden en schalen.

Net als Marcella Campfens is Marion Ruitenbeek genomineerd voor de prestigieuze Special Award Special Award 2015, hét podium voor outsider kunst.

 

 

ZOË DIEPENBROEK

Zoë Diepenbroek
Zoë Diepenbroek

Zoë is een echt schildersbeest. Hij schept de verf met de kwast op van het palet en mengt de kleuren in dikke lagen direct op het doek. Steeds opnieuw past hij de kleuren aan tot hij er tevreden over is. Hij maakt dan het schilderij af door er figuren, meestal een kopvoeters overheen te tekenen met acrylstiften. Zoe maakt ook mooie keramiek. Hij maakt bouwsels die hij noemt naar de huizen van familieleden en vrienden. Ook idolen zoals Herman Brood of Ramses Shaffie inspireren Zoë tot het maken van een beeld. Prachtig zijn de plaquettes die hij maakt en ik zou bijna zijn onnavolgbare aandoenlijke vogelhuisjes vergeten die Zoë af en toe maakt.  Zoe werkt ook in een werkplaats waar industriële producten gemaakt worden. Zoë houdt van voetbal.

 

 

 

 

MARK VEEN

Mark Veen
Mark Veen

Van Mark Veen is de keramiek al langere tijd bekend en gewaardeerd in de wereld van Outsider-Art.

Mark verwierf de 3 e prijs in landelijk bekende K-4 Award. Een bekend werkstuk van Mark "Naar het Westen" een beeldengroep met twee paarden, is door KPN aangekocht. Dit werkstuk is een jaar lang in heel Nederland te zien geweest in een door Special Arts (Amersfoort) gecoördineerde reizende tentoonstelling. Het werk van Mark werd binnen Nederland getoond in oa "Het Scheepvaartmuseum" te Amsterdam, in "Het Arsenaal" in Willemstad en in de expositieruimte van "Restaurant Buitensporig" gevestigd in het voormalige Station van Tiel. Minder bekend van Mark zijn zijn schilderijen.
Mark is bezig zich de schildertechniek eigen te maken.
Hij legt de lat hoog en wil alles weten en leren;

perspectief, glaceer-technieken en licht en schaduw schilderen.
Gebeurtenissen die Mark raken zijn vaak motieven in zijn werk.

MANUEL SANCHEZ

Manuel Sanchez
Manuel Sanchez

Manuel komt meestal op het atelier binnen met de opmerking "ik zie het schilderij al voor me, maar ik moet het wel nog maken. Ik hoop dat het schilderij mooier wordt dan het beeld in m'n hoofd". Manuel vindt het ontdekken van verschillende technieken een uitdaging die hem veel plezier oplevert.

Manuel: “Ik ontwikkel mij als kunstenaar door vele stijlen door elkaar te mixen dat kan zijn popart, cartoons, Disney, maar ik schilder ook bloemstukken of landschappen met dieren. Ik heb, omdat ik Escher een boeiend kunstenaar vind, naar eigen interpretatie Escherachtige schilderijen gemaakt met een bepaalde optische illusie. Ik heb ook een portret van Escher gemaakt. Ik ben goed in portrettekenen. Onlangs heb ik portretten gemaakt van mijn collega’s bij FrontaalKunst. Ook heb ik een statieportret 
gemaakt van Koning Willem Alexander.
Man Bijt Hond maakte hierover een mooie TV-uitzending.
Ik werk het liefst met felle kleuren, soms ook in zwart/ wit."

 

 

 

 

 

 

DICK TEN BRAAK

Dick ten Braak
Dick ten Braak

Dick: “Ik schilder mijn hele leven al. Voor mijn 40e heb ik als schilder opgesloten gezeten. Ik schilderde landschap. Later ben ik meer mezelf geworden. Ik werk na die zware tijd meer ontspannen, mijn werk veranderde, het werd meer modern. Ik schilderde op kleine doekjes,  Karel Appel werd mijn grote voorbeeld. Voor mij was de materie de hoofdzaak. ’t Ging wat voorstellen, ’t zit al in je bolletje, vooral de kleur komt er gewoon uit, uit de vrolijkheid. De schilder Dicky zegt u, denk niet wat u doet, ik denk maar om de verf op ’t doek te smijten en hoe meer verf, hoe meer kleur, hoe meer zonneschijn. Vergeet niet bij dat alles, dat je de rest met rust moet laten, dan is de materie, de verf en ’t doek op z’n plaats”.

 

 

JAN BENECKE

Jan Benecke
Jan Benecke

 

Jan is als een wervelwind. Als hij naar het atelier komt heeft hij in zijn hoofd al lang het thema voor die dag. ‘s Morgens heeft hij amper tijd om iets te drinken of met zijn collega’s te kletsen. Het liefst neemt hij pen en papier en gaat aan de slag. Teksten, letters en cijfers worden bij de tekeningen geplaatst. Hij werkt snel en direct. Alles heeft een betekenis, niets is verwisselbaar, wat mislukt is wordt direct verscheurd.

Vervolgens wilt Jan met klei werken. De tekeningen die hij vooraf maakte, worden bij de werkplek opgesteld. Ook met deze techniek werkt Jan ongelooflijk snel en schetsmatig. Een oog? Dat maak je door met de achterkant van een penseel in de bonk klei die het hoofd voorstelt te steken en rond te draaien. Jan maakt fantasievolle fragile constructies van klei.
Jan schildert het liefste liggend op z’n buik
met alle materialen en vellen papier op grijpafstand.
Eerst een pen-tekening, dat overtrekken met oliepastel 
en dan snel aan de gang met verf. En: klaar is kees.

 

 

 

 

 

DOUWE VAN ZANTEN

Douwe van Zanten
Douwe van Zanten

Douwe is een man van weinig woorden. Het werk van Douwe is oorspronkelijk. Alle mensen, dieren auto's bomen etc. die op zijn schilderijen voorkomen zijn zeer herkenbaar, Douwe. Uniek zijn de paartjes die hij tekent. Zij zijn in elkaar verstrengeld in een kushouding.

Al schilderend weet Douwe vanuit zijn eenvoudige beeldtaal, die aan Dick Bruna doet denken, heel wat variatie in zijn werk aan te brengen. Douwe werkt met viltstift en acrylverf op papier en op doek.

 

 

BRITT DAMSMA

Britt Damsma
Britt Damsma

Britt's werk is verhalend, zij verwerkt ook vaak teksten in haar schilderijen. Onlangs heeft Britt een prachtig stripverhaal gemaakt. Britt maakt eerst een uiterst gedetailleerde tekening met potlood of viltstift. Deze tekening wordt dan overgeschilderd. Britt werkt vanuit haar fantasie.

Britt: “Sinds enkele jaren werk ik op het atelier van FrontaalKunst in het Poorthuis in Baarn. Dit is een echte kunstwerkplaats, waar je allerlei technieken kunt leren zoals lino’s snijden en beelden maken.

Ik kan in schilderen m’n rust vinden en m’n verstand op nul zetten. Ik kan een beetje dromen en denken aan wat ik ga doen. Ik denk dan ook aan kunst en mooie schilderijen maken. Ik doe graag mee aan tentoonstellingen. Ik stel het op prijs als mensen mijn werk goed vinden. Verkopen vind ik ook leuk, dat wil zeggen dat mensen mijn werk echt mooi vinden. Ik wil nog heel lang doorgaan met schilderen”.
Onlangs is Britt uitgenodigd te exposeren in Nijmegen.